Τρίτη 29 Δεκεμβρίου 2009

ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΙΑΤΡΙΚΗ. ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΗ ΔΙΟΤΙ ΣΥΝΔΕΕΤΑΙ ΜΕ ΤΟΝ ΑΠΟΚΡΥΦΙΣΜΟ ΚΑΙ ΤΙΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΕΣ ΘΡΗΣΚΕΙΕΣ

ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΜΕ ΑΠΟ ΤΟ «ΑΝΤΙΑΙΡΕΤΙΚΟ ΕΓΚΟΛΠΙΟ» ΕΝΑ ΚΑΤΑΤΟΠΙΣΤΙΚΟ ΑΡΘΡΟ ΓΙΑ ΤΗΝ AURA SOMA KAI THN AYURVEDA. ΕΠΙΣΗΣ ΔΕΙΤΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΙΑΤΡΙΚΗ ΕΝΑ ΠΟΛΥ ΚΑΛΟ ΑΡΘΡΟ ΠΑΤΩΝΤΑΣ ΠΑΝΩ ΣΤΟΝ ΤΙΤΛΟ ΤΗΣ ΠΑΡΟΥΣΗΣ ΑΝΑΡΤΗΣΗΣ.Ο ΜΑΚΑΡΙΣΤΟΣ ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΠΟΡΦΥΡΙΟΣ ΤΟΝΙΖΕ ΟΤΙ ΜΟΝΟ ΤΗΝ ΚΛΑΣΣΙΚΗ ΙΑΤΡΙΚΗ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΚΟΛΟΥΘΟΥΜΕ ΚΑΙ ΚΑΜΜΙΑ ΑΛΛΗ. ΒΛΕΠΕ ΕΠΙΣΗΣ ΤΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΑΣ ΜΕ ΤΙΤΛΟ: Η ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ ΚΑΤΑ ΤΟΝ ΟΣΙΟ ΓΕΡΟΝΤΑ ΠΟΡΦΥΡΙΟ.


Ανορθόδοξες «Θεραπείες» της Νέας Εποχής


Aura Soma - Ayurveda


Πρωτ. Βασίλειος Α. Γεωργόπουλος Δρ. Θ.


περιοδικό ΕΦΗΜΕΡΙΟΣ - ΙΟΥΛΙΟΣ-ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2007








Ο ανθρώπινος πόνος και η ασθένεια υπήρξε πάντα ένα φαινόμενο στην ιστορία του ανθρωπίνου γένους πού έτυχε πολυμερούς προσέγγισης και ερμηνείας με κύριο παράγοντα φυσικά αντιμετώπισής του την ιατρική επιστήμη. Το πλήθος των παραμέτρων με τις οποίες συσχετίζεται το πρόβλημα της ασθένειας, υπήρξε η αφορμή τις τελευταίες δεκαετίες, πλήθος αποκρυφιστικών, εσωτεριστικών, γκουρουιστικών κ.ά. ομάδων, κομμάτια του παγκόσμιου αντιχριστιανικού μωσαϊκού της “Νέας Εποχής”, να χρησιμοποιούν μέσα στις διδασκαλίες τους θέματα πού σχετίζονται με την υγεία.


Επικρίνοντας εν πολλοίς τον τρόπο κατανόησης της ασθένειας και του ανθρώπου από τη σύγχρονη ιατρική επιστήμη, αντιτείνουν μία άλλη θεώρηση των πραγμάτων «ολιστική» όπως τη χαρακτηρίζουν, σύμφωνη με τις αντίστοιχες αντιλήψεις της «Νέας Εποχής». Στα πλαίσια αυτά διαφημίζονται και προωθούνται από τις ομάδες αυτές διάφορες ανορθόδοξες «θεραπευτικές» μέθοδοι. Μέθοδοι πού δεν έχουν καμμία απολύτως επιστημονική βάση. Αντιθέτως, αφετηρία εκκίνησης και υπόβαθρο πάνω στο οποίο θεμελιώνονται αυτές οι ανορθόδοξες «θεραπευτικές» μέθοδοι είναι οι δοξασίες θρησκευμάτων της Ανατολής ή και αποκρυφιστικές αντιλήψεις.
Οι ανορθόδοξες «θεραπευτικές» μέθοδοι προϋποθέτουν και θεμελιώνονται σε εξωχριστιανικές περί Θεού, κόσμου και ανθρώπου αντιλήψεις τις οποίες, συνήθως εν αγνοία τους, οικειοποιούνται οι άνθρωποι πού τις χρησιμοποιούν. Αυτές, λοιπόν, οι περί Θεού, Κόσμου και άνθρωπου αντιλήψεις - θεμέλιο των ανορθόδοξων «θεραπειών» είναι:


α) απολύτως ασυμβίβαστες με την ορθόδοξη πίστη,
β) δημιουργούν σύγχυση, και
γ) συνιστούν, ταυτοχρόνως, και μία μορφή πνευματικής απειλής και κίνδυνο διάβρωσης του ορθοδόξου φρονήματος.


Για να φανεί η σχέση και η αλληλεξάρτηση όλων αυτών των αντιχριστιανικών και εξωχριστιανικών αντιλήψεων τις οποίες προϋποθέτουν οι ανορθόδοξες «θεραπευτικές» μέθοδοι, θα παραθέσουμε ένα χαρακτηριστικό απόσπασμα από ένα ελληνικό έντυπο διαφημιστικό αυτών των μεθόδων. Το απόσπασμα αυτό, αναφέρεται σ’ έναν κοινό και θεμελιώδη όρο της ανθρωπολογίας, τόσο των ποικίλων ανορθόδοξων «θεραπευτικών» μεθόδων, όσο και των διαφόρων Ινδουιστικών, αποκρυφιστικών και Νεοεποχίτικων ομάδων. Πρόκειται για τον όρο «τσάκρας».
Αναφέρεται, λοιπόν, στο εν λόγω έντυπο: «Στον Ινδουισμό και τα πνευματικά συστήματα της γιόγκα καθώς και σε κάποιους ανάλογους ανατολικούς πολιτισμούς, όπως και σε κάποια τμήματα του Κινήματος της Νέας Εποχής και ως ένα βαθμό το τελείως διαφορετικό κίνημα της Νέας Σκέψεως, το τσάκρα θεωρείται ως ένα ενεργειακό κομβικό σημείο στο ανθρώπινο σώμα».




Στο παραπάνω απόσπασμα μαρτυρείται με εξαιρετική σαφήνεια ότι ανορθόδοξες «θεραπευτικές» μέθοδοι θεμελιώνονται όχι σε επιστημονικά δεδομένα αλλά σε εξωχριστιανικές θρησκευτικές δοξασίες πού έχουν παράλληλη παρουσία σε αποκρυφιστικούς χώρους και αντιχριστιανικές κινήσεις. Λαμβάνοντας υπόψη αυτήν την πραγματικότητα, τον κίνδυνο διάβρωσης του ορθοδόξου φρονήματος, όπως και το έλλειμμα ενημέρωσης πού υπάρχει στους ορθόδοξους χριστιανούς μας για το πραγματικό χαρακτήρα και τους πνευματικούς κινδύνους πού ελλοχεύουν από αυτές τις πρακτικές, θα προσπαθήσουμε στη συνέχεια να αναφερθούμε σε ορισμένες ανορθόδοξες «θεραπείες», στοχεύοντας μόνο στην ενημέρωση και στην οριοθέτηση της ορθόδοξης πίστης από αντιλήψεις και πρακτικές πού δεν έχουν θέση στη ζωή του ορθόδοξου χριστιανού.






____Aura Soma____






Το Aura Soma πρωτοεμφανίστηκε στις αρχές της δεκαετίας τού 1980 από τη φαρμακοποιό Βίκυ Γουόλ διαδόθηκε τάχιστα και διαφημίζεται και στην Ελλάδα.
Κατά τους ισχυρισμούς τους «η θεραπεία αυτή συνίσταται -ανάμεσα στα άλλα- στη χρήση του περιεχομένου 94 μικρών, -γυάλινων, γωνιαίων μπουκαλιών (αριθμούνται 0-93), κάθε ένα από τα οποία περιέχει δυό -διαφορετικών χρωμάτων- επίπεδα υγρών»1.


Τι είναι όμως στην πραγματικότητα και πού στηρίζεται το εν λόγω νεοεποχίτικο και δήθεν «θεραπευτικό» σύστημα τού Aura Soma, πού διαφημίζεται ως «Είσαι τα χρώματα πού διαλέγεις»2; Ο Μάικ Μπούθ, ο πιο πιστός μαθητής και διάδοχος της Βίκυ Γουόλ πού το δημιούργησε, αποκαλύπτει: «η δελεαστική, αισθησιακή πλευρά δεν είναι η μοναδική σχετικά με τα έλαια του Αύρα-Σώμα. Υπάρχουν πολλά περισσότερα. Το Αύρα-Σώμα συνδέεται με συστήματα αρχαίας Σοφίας, πως το Δέντρο της Ζωής από την Καμπάλα, τα Ταρό και το κινέζικο Ι Τσίνκ. Η αποκάλυψη των χρωμάτων συνδέεται επίσης με το Ινδουιστικό σύστημα των Τσάκρα. Υπάρχουν επίσης πολλές ακόμη ενδιαφέρουσες αναφορές στην αρχαία σοφία»3




Τι παρατηρούμε εν προκειμένω σχετικά με το εν λόγω νεοεποχίτικο «θεραπευτικό» σύστημα; Ότι θεμελιώνεται εξ ολοκλήρου σε αντιχριστιανικές αποκρυφιστικές πρακτικές και δοξασίες και στερείται και της παραμικρής επιστημονικής βάσης. Επιπλέον, στο εν λόγω σύστημα υπάρχουν πολλές ακόμα παράμετροί του, πού σχετίζονται με τον αποκρυφισμό όπως π.χ, για να γίνει υποτίθεται ενεργοποίηση των ουσιών πού περιέχουν τα μπουκάλια γίνεται χρήση Καμπαλιστικών επικλήσεων4. Ακόμα στα μπουκάλια Ν 50-64 δόθηκαν τα ονόματα 14 «Αναληφθέντων διδασκάλων της πλανητικής Ιεραρχίας». Διαπιστώνουμε δηλαδή εδώ την χρήση ορολογίας και δοξασιών θεοσοφικών και όχι μόνο.5


Και στο ερώτημα, πώς «θεραπεύουν» τα χρώματα, τα έλαια, οι ουσίες γενικά τού Aura Soma δίνεται ως απάντηση των οπαδών του, ότι θεραπεύουν μέσω της «ζωτικής ενέργειας των Δασκάλων» πού αντιπροσωπεύεται από τις ακτίνες «πού αφομοιώνονται από τα ορυκτά και τα φυτά πού έχουν το αντίστοιχο χρώμα»6. Βλέπουμε, δηλαδή, μια ακόμα τυπική αποκρυφιστική απάντηση.




______Θεραπεία πνευματικής απόκρισης


Ιδρυτής της εν λόγω ανορθόδοξης «θεραπευτικής» μεθόδου είναι ο Robert Detzler, πάστορας της αιρετικής κίνησης Unity Church, σε συνεργασία με τους Κλάρκ και Σάρον Κάμερον. Στο εν λόγω σύστημα συναντά κάποιος σύνθεση στοιχείων από την παραχριστιανική - πανθεϊστική κίνηση της «Χριστιανικής Επιστήμης» - θετικής σκέψης και αποκρυφισμού7. Βάσει τού προγράμματος εργασίας της «Θεραπείας πνευματικής απόκρισης» (Spiritual Response Therapy) αποτελούν επίσης οι «εσωτερικές» ανακαλύψεις τού ιδρυτή σχετικά με το Θεό, την ψυχή, τον κύκλο της ζωής κ.ά.


Κατά τους οπαδούς τού συστήματος η «θεραπεία» στοχεύει στη διερεύνηση, στον προσδιορισμό και την ελευθέρωση των «ψυχικών αρχείων» από τραυματικά περιστατικά. Ποια είναι αυτά τα «ψυχικά αρχεία»; Κατά την μέθοδο τα «ψυχικά αρχεία» ταυτίζονται με τα λεγόμενα «Ακασικά αρχεία», ένα θεμελιώδη, δηλαδή, όρο για πολλές αποκρυφιστικές κινήσεις8.




Νεοποχίτικη και αποκρυφιστική ορολογία, πως π.χ. «επαφή με τον ανώτερο εαυτό μας» και σύνδεση με τον «εσωτερικό Οδηγό μας» συναντάμε και σε άλλες θεωρητικές αρχές της εν λόγω μεθόδου. Από την μέθοδο, επίσης, δεν απουσιάζει και η αντιχριστιανική πλάνη της μετενσάρκωσης, καθώς οι οπαδοί της «Θεραπείας πνευματικής απόκρισης» (SRT) ισχυρίζονται ότι η μέθοδός τους ερευνά ενέργειες και περιστατικά «προηγούμενων ζωών»9.




Σημειώσεις
1. Ειρήνη Νταλίχωβ - Μάικ Μπούθ, Aura Soma, Αθήνα 2002, σ. 11 . Panorama der neuen Religiositat, π.π., σσ. 118-119.
2. Ειρήνη Νταλίχωβ - Μάικ Μπούθ, Aura Soma, π.π, σ. 12.
3. Όπ.π, σ. 12.
4. Όπ.π., σ. 72
5. Όπ.π., σσ. 302-303. Panorama der neuen Religiositat., σ. 118
6. Όπ.π, σσ . 304
7. Βλ. Μίρ: www.religio.de/lex/daten/S/srt.html.
8. Βλ. Π. Γράβιγγερ, Εγκυκλοπαίδεια Εσωτερισμού και Α-πόκρυφου Γνώσεως, Τόμος Α', Αθήναι, 1974, σσ. 124-125.
9. Βλ.:www.iathiein.gr












____Ayurveda____








Η σανσκριτική λέξη Αγιουρβέδα (Ayurveda) είναι σύνθετη από τα Ayus πού σημαίνει Ζωή και Veda πού σημαίνει Γνώση1 γι' αυτό στα διάφορα διαφημιστικά έντυπα της εν λόγω ανορθόδοξης μεθόδου χαρακτηρίζεται ως «Γνώση της Ζωής ή Επιστήμη της Ζωής». Χώρα προέλευσης της είναι η Ινδία. Κατά την εν λόγω ανορθόδοξη μέθοδο το σώμα του ανθρώπου αποτελείται από 5 στοιχεία, τον αιθέρα, τον αέρα, τη φωτιά, το νερό και τη γη. Οι συνδυασμοί αυτών των στοιχείων και η ισορροπία τους διαμορφώνουν τα doshas, τα στοιχεία, δηλαδή, πού ελέγχουν τις ανθρώπινες λειτουργίες και σχετίζονται με την υγεία του ανθρώπου.




Η Αγιουρβέδα διακρίνει τους ανθρώπους σε τρεις κύριες κατηγορίες - τύπους (doshas) πού καθένας έχει τα δικά του χαρακτηριστικά. Αυτές είναι η Vata πού θεωρείται ως αέρινος τύπος, η Pitta πού είναι ο πύρινος τύπος και η Kapha πού θεωρείται ως ο υδάτινος τύπος. Κατά τους οπαδούς της μεθόδου πριν από κάθε «θεραπεία» πρέπει να προσδιοριστεί ποιος Αγουρβεδικός τύπος κυριαρχεί στο άτομο.


Σχετικά όμως με την εν λόγω ανορθόδοξη «θεραπευτική» μέθοδο πρέπει να γνωρίζουμε ότι:


α) Η Αγιουρβέδα (Ayurveda) προέρχεται από το χώρο του Ινδουισμού. Από Ινδουιστικές αντιλήψεις προέρχονται τόσο η θεωρητική θεμελίωσή της, όσο και οι πρακτικές εφαρμογές της2.


β) Ο καθηγητής Irving Hexham αναφέρει ότι στην εν λόγω ανορθόδοξη «θεραπεία» συναντά κάποιος συν τοις άλλοις και «μαγικές ιδέες»3.




γ) Η Αγιουρβέδα (Ayurveda) χρησιμοποιείται συστηματικά και διαφημίζεται στη Δύση από την παραθρησκευτική - γκουρουϊστική οργάνωση του Γκουρού Μαχαρίσι Μαχές Γιόγκι, τον «Υπερβατικό Διαλογισμό»4 και λειτουργεί, ταυτοχρόνως, ως μέσο προσέλκυσης οπαδών στην εν λόγω γκουρουϊστική κίνηση.




δ) Αρκετά επίσης από τα αγιουρβεδικά φάρμακα δεν είναι ακίνδυνα. Επισημαίνεται σχετικά: «Μερικά παραδοσιακά αγιουρβεδικά φάρμακα παρασκευάζονται από επικίνδυνα βαρέα μέταλλα, πως ο μόλυβδος και ο υδράργυρος. Υποστηρίζεται ότι η διεργασία της θέρμανσης κάνει ακίνδυνα τα φάρμακα αυτά, αλλά αυτό δεν έχει αποδειχθεί. Τα αγιουρβεδικά σκευάσματα πού περιέχουν μέταλλα πρέπει οπωσδήποτε να αποφεύγονται»5.








Σημειώσεις


1. Βλ. Adriane Fugh - Berman,, Εναλλακτική Ιατρική, (μετ. Β. Κάντζολα-Σαμπατάκου), Αθήνα 1998, σ. 45.
2. Rüdiger Hauth (Hrsg), Kompaktlexikon Religionen, 1998, a. 46. John Bowker(Ed), Oxford Concise Dictionary of World Religions, 2η έκδ., 2005, σ. 70.
3. Irving Hexham, Pocket Dictionary New Religious Movements, 2002, a. 21.
4. Βλ. Handbuch Religiöse Gemeinschfaften und Weltanschauungen, 5η εκδ., 2000, σ. 811-813. H. Gasper-J. Müller-Fr. Valentin, Lexikon der Sekten, Sondergruppen und Weltanschauungen, 2001, σ. 667, 1088.
5. Βλ. Adriane Fugh - Berman, Εναλλακτική Ιατρική, σ. 46.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου