Σάββατο 9 Ιανουαρίου 2010

ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ ΗΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΤΕΛΕΙΟΤΗΤΑ; ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΔΗΜΟΥ ΤΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΟΥ. ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ: Ο ΑΟΡΑΤΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ (ΚΕΦ. Α΄)







 Τό μεγαλύτερο καί τελειότερο κατόρθωμα, πού μπορε νά π νά συλλογισθ νθρωπος, εναι τό νά πλησίαση στό Θεό καί νά νωθε μέ Ατόν. Λοιπόν, άν σύ, γαπητέ μου ν Χριστ ναγνώστη, πιθυμες νά φθάσης σέ ατήν τήν κορυφή, πρτα πρέπει νά γνωρίσης, σέ τί συνίσταται (δηλ. ἀπό τί ἀποτελεται) πνευματική ζωή καί (τί εἶναι) χριστιανική τελειότητα[1].
Εἶναι πολλοί, πού λένε, πώς ατή ζωή (ἡ πνευματική καί χριστιανική) καί τελειότητα βρίσκεται στίς νηστεες, στίς γρυπνίες, στίς γονυκλισίες, στίς χαμαικοιτίες (δηλ. στό νά κοιμᾶται κανείς στό πάτωμα) καί σέ λλες παρόμοιες σκληραγωγίες το σώματος. λλοι πάλι λένε πώς βρίσκεται στίς πολλές προσευχές καί στίς μεγάλες κολουθίες. Καί λλοι πολλοί νομίζουν, τι τελειότητα βρίσκεται λόκληρη στή νοερά προσευχή, στή μοναξιά (δηλ. στό νά ζεῖ κανείς μόνος του ἡσυχάζοντας χωρίς συναναστροφές) καί στήν ναχώρησι, στή σιωπή καί στήν ἄσκηση μέ μέτρο καί κανόνα· δηλαδή, τό νά βαδίζουν σύμφωνα μέ ἕναν κανόνα καί μέ μέτρο, ὥστε νά μήν φτάνουν οὔτε σέ περβολές, οτε σέ λλείψεις.
Ο ρετές μως ατές, μόνες τους, δέν εναι ατό πού ζητμε ς χριστιανική τελειότητα, λλά εναι λλοτε μέσα καί ργανα, γιά νά πολαύση κάποιος τήν Χάρη το γίου Πνεύματος· λλοτε πάλι εναι καρπός το γίου Πνεύματος[2].



[1] τελειότητα τν χριστιανν παιτεται σάν ντολή καί παραδίδεται στήν Καινή Διαθήκη γιατί λέγει Κύριος· «νά εσθε τέλειοι, πως κριβς εναι καί Πατέρας Σας» (Ματθ. 5,48). Καί ἅγιος Παλος λέει: «Νά εἶστε ἄκακοι σάν τά νήπια, ἀλλά στήν φρόνηση νά εἶσθε τέλειοι» [«τῇ κακίᾳ νηπιάζετε, τας δέ φρεσί τέλειοι γίνεσθε» (Α΄ Κορινθ. 14,20)]· καί πάλι «νά εσθε τέλειοι καί νά κπληρώνετε σέ λα τό θέλημα το Θεο» (Κολοσ. 8,12). Καί πάλι· «Στήν τελειότητα ς δηγούμαστε» (βρ. 6,1). Προανακηρύχθηκε ατή (δηλ. ἡ τελειότητα) σάν ντολή στήν Παλαιά Διαθήκη, γιατί λέει στούς ουδαίους Θεός στό Δευτερονόμιο: «Νά εσαι τέλειος πέναντι Κυρίου το Θεο σου» (18,18). Καί Δαβίδ διατάζει τά δια στόν υό του, τόν Σολομῶντα. «Καί τώρα παιδί μου Σολομῶντα, νά γνωρίσης τόν Θεό τν πατέρων σου καί νά τόν πηρετήσης μέ λη σου τήν καρδιά καί τήν προθυμία τῆς ψυχς» (Α΄ Παραλ. 28,9). Συμπεραίνουμε λοιπόν, τι παιτε Θεός πό λους τούς χριστιανούς νά σκον καί νά εναι γεμάτοι πό τήν τελειότητα, δηλαδή ζητάει πό μς Θεός, νά γίνουμε τέλειοι σέ λες τίς ρετές.
[2] Ἡ τελειότητα εἶναι ὄχι οἱ ἀρετές ἤ οἱ πνευματικές ἀσκήσεις, ἀλλά ὁ Ἴδιος ὁ Θεός. Ἡ ἕνωση μαζί Του, δηλ. ἡ Θέωση τοῦ ἀνθρώπου εἶναι ὁ σκοπός τῆς πνευματικῆς ζωῆς. Προηγοῦνται α) ἡ κάθαρση τοῦ ἀνθρώπου ἀπό τά πάθη διά τῆς 1)ἀσκητικῆς-ἡσυχαστικῆς καί 2)μυστηριακῆς ζωῆς καί β) Ὁ φωτισμός τοῦ ἀνθρώπου διά τῆς Θείας Χάριτος. Ἡ μετάφραση τοῦ κειμένου τοῦ Ἁγίου εἶναι τοῦ π. Βενεδίκτου Νεοσκητιώτου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου