Τρίτη 29 Δεκεμβρίου 2009

Β΄μερος ΑΓΙΟΙ ΤΗΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ. ΑΓΙΟΙ ΤΟΠΟΙ ΤΗΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ. Η ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΣΤΑ 2006 ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ


 

Β΄ μέρος

σημερινή κατάσταση


νατολή τς ρθοδοξίας


Ὁ Ὅσιος Ἰωάννης ὁ Θεριστής ἐπ' ὀνόματι τοῦ Ὁποίου τιμᾶται τό ὁμώνυμο μοναστήρι στις 24 Φεβρουαρίου.
(διά χειρός Ν. Κωνσταντάτου) ΠΗΓΗ: http://www.i-m-patron.gr/biblioparousiash/hmerologio_01.html
























Ἐκεῖνο πού διαπιστώνεται σήμερα πό λους τούς προσκυνητές τς Μεγάλης λλάδας, εναι να ξαναζωντάνεμα τς ρθοδοξίας στούς τόπους ατούς. Ἡ Ὀρθοδοξία ἀνατέλλει καί πάλι μέ πολλές δυσκολίες βέβαια, συγκρατημένα, λλά σταθερά.
 «Φεύγοντας ἀπὸ τὴν Ἰταλία, μείναμε πολὺ ἐντυπωσιασμένοι ἀπὸ τὴν ὀρθόδοξη ἱεραποστολικὴ κίνηση, ποὺ ἀθόρυβα πραγματοποιεῖται. Οἱ ἐκεῖ ἁγιορεῖτες ἱερομόναχοι καὶ οἱ εὐλογημένοι Ὀρθόδοξοι πατέρες πραγματοποιοῦν ἀξιόλογο ἱεραποστολικὸ ἔργο. Πολλοὶ καθολικοὶ βαπτίζονται Ὀρθόδοξοι. Ἀπὸ τοὺς μεικτοὺς γάμους τὰ παιδιὰ βαπτίζονται Ὀρθόδοξα καὶ στὴ συνέχεια καὶ ὁ γονιός τους ποὺ ἦταν καθολικός. Βλέπουν τὴν ἱερότητα τοῦ μυστηρίου τοῦ βαπτίσματος καὶ συνειδητοποιοῦν τὴν ὀρθότητα τῆς παράδοσής μας»[1].

Τά πρτα βήματα: . Μονή γ. ωάννη Θεριστ καί Εαγγελισμο Θεοτόκου στό Μαντανίτσι

Οἱ παπικοί πρίν λίγα χρόνια μᾶς παραχώρησαν ἕνα ἐρειπωμένο μοναστήρι, τήν Ἱερά Μονή τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Θεριστοῦ[2] καί ἕνα δεύτερο,  τήν Ἱερά Μονή Εὐαγγελισμοῦ τῆς Θεοτόκου, στό Μαντανίτσι[3] τῆς Σικελίας.
Στήν ἱστοσελίδα τῆς Μητρόπολης Ἰταλίας καί Μελίττης διαβάζουμε: «Ἱερά Μονή Ὁσίου Ἰωάννου τοῦ Θεριστοῦ, ἐν Καλαβρίᾳ: ΔιεύθυνσιςSacro Monastero Greco-Ortodosso di San Giovanni Theristis, 89040 Bivongi(Reggio Calabria). Τηλ.: +39-0964.73.40.17.Ἡ Μονή εὑρίσκεται εἰς περιοχήν, ἔνθα ἤνθησεν ὁ μοναχισμός κατά τούς 8ον-11ον μ.Χ. αἰῶνας, κατά τούς ὁποίους ἡ Καλαβρία ὑπήγετο ἐκκλησιαστικῶς εἰς τό Οἰκουμενικόν Πατριαρχεῖον. Τό Καθολικόν αὐτῆς, τό ὁποῖον ἀνάγεται εἰς τόν 11ον αἰ., ἀνεκαινίσθη ἐσχάτως ὑπό τῆς ᾿Αρχαιολογικῆς ῾Υπηρεσίας Καλαβρίας. Ἐπί τοῦ ἐδάφους τῆς Μονῆς εὑρίσκεται ἐπίσης τό Σπήλαιον καί τό Ἁγίασμα τοῦ Ὁσίου. Τελευταίως τό Περιφερειακόν Συμβούλιον Καλαβρίας ἀνεκήρυξεν ὁμοφώνως «ἱεράν» τήν βυζαντινήν περιοχήν μεταξύ τῶν ποταμῶν Στυλάρου (Stilaro) καί Ἀξιοῦ (Assi) πρός διευκόλυνσιν τῆς ἐγκαταστάσεως Ὀρθοδόξων μοναχῶν. Ὁ Δῆμος Bivongi παρέδωκεν τήν Μονήν εἰς τήν Ἱεράν Μητρόπολιν Ἰταλίας, συμβάλλων οὕτως εἰς τήν προσπάθειαν ἀποκαταστάσεως τῶν αἰωνοβίων δεσμῶν μεταξύ τοῦ ἰταλοελληνικοῦ καί τοῦ ἁγιορειτικοῦ μοναχισμοῦ.* Μετόχια: α. Ἱερόν Παρεκκλήσιον «Παναγίας τῆς Ἑλλάδος»: ΔιεύθυνσιςCappella Greco-Ortodossa della Madonna di Grecia, 89030 Gallicianς di Condofuri(RC). Τηλ.: +39-0965.72.70.91. Ἡ Θεία Λειτουργία τελεῖται ἅπαξ τοῦ μηνός. β. Ἱερόν Παρεκκλήσιον Ἁγίου Ἀκακίου: ΔιεύθυνσιςCappella Greco-Ortodossadi San Acacio, 88100 Lido di Squillace (Catanzaro[4].
Μὲ τὴ χάρη τοῦ Θεοῦ ἡ Ὀρθοδοξία ἀναγεννιέται...στὴν Καλαβρία, τὴν Ἀπουλία καὶ τὴν Σικελία. Οἱ περιοχές αὐτές κάποτε ἦσαν κατάσπαρτες ἀπό ἀκμαῖες ἐμπορικὲς ἑλληνικὲς ἀποικίες. Ἦσαν ἐπαρχίες τῆς Ρωμαϊκῆς Αὐτοκρατορίας καὶ στρατηγικὲς περιφέρειες τῆς κραταιᾶς Ρωμανίας[5], πού οἱ δυτικοί ὀνόμασαν «Βυζαντινή» Αὐτοκρατορία.

Οἱ πολλὲς ὅμως καταστροφὲς καὶ οἱ ἀλλεπάλληλοι κατακτητές πού ἐφάρμοσαν τόν ὕπουλο ἤ καί βίαιο ἐκλατινισμό, ὁδήγησαν τὴν ἄλλοτε ὀρθοδοξότατη καί ἐξελληνισμένη περιοχὴ, σὲ μία μακρὰ περίοδο παρακμῆς. Τό τελικό ἀποτέλεσμα ἦταν ἡ ὑπαγωγή τῆς περιοχῆς καί τῶν ἄλλοτε ὀρθοδόξων ἀδελφῶν μας στὴν παπικὴ κυριαρχία. Τότε ἐρήμωσαν οἱ Ὀρθόδοξες βυζαντινὲς Ἐκκλησίες καὶ ἔκλεισαν ὅλα τὰ Μοναστήρια, στὰ ὁποῖα ἔζησαν οἱ δεκάδες Ἅγιοί της Καλαβρίας καὶ τῆς Σικελίας.


Οι Ἅγιοι Νικόλαος, Ἀμβρόσιος και Ἰωάννης Θεριστής. Τα ἱερά λείψανά τους βρίσκονται στήν γειτονική κωμόπολη τοῦ Στύλου.
( Διά χειρός Ν. Χούτου ) .ΠΗΓΗ:http://www.i-m-patron.gr/biblioparousiash/hmerologio_01.html


 Ο πρωτεργάτες

Ἡ σημερινή ἀναγέννηση  στούς ἁγιασμένους τόπους τῆς Ἰταλίας καί Σικελίας καὶ ἡ ἀνάδειξη τοῦ Ἑλληνισμοῦ καὶ τῆς Ὀρθοδοξίας στὴν περιοχὴ αὐτή ξεκίνησαν ἀπὸ τὸν εὐσεβῆ πόθο ὁρισμένων Καλαβρῶν, ποὺ ἦρθαν σὲ ἐπαφὴ μὲ τὸ Ἅγιον Ὅρος καὶ τὴν Ἑλλάδα. Ἀπὸ τὸ 1994 κάποιοι Ὀρθόδοξοι ἕλληνες ἱερεῖς καὶ οἱ Ἁγιορεῖτες μοναχοὶ μὲ τὴν ἄδεια τοῦ Ἀρχιεπισκόπου Ἰταλίας κ. Γενναδίου καὶ τὶς εὐλογίες τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου, ἐγκαταστάθηκαν στὴν περιοχὴ τῆς Κάτω Ἰταλίας- Σικελίας καὶ ἐπιτελοῦν ἔκτοτε θαυμάσιο ἔργο.
Οἱ πρῶτες προσπάθειες εἶχαν γίνει ἀπὸ τὸν Λαυριώτη μοναχὸ Κοσμᾶ, ποὺ κατὰ τὴν διάρκεια τῶν σπουδῶν του στὴ Ρώμη γνωρίστηκε μὲ τὸν Ἰταλὸ καθηγητὴ τοῦ ρωμαϊκοῦ καὶ βυζαντινοῦ δικαίου τῆς Νομικῆς Σχολῆς τοῦ Πανεπιστημίου Καταντζαρο Giorgio Barone-Adesi ἀπὸ τὴν Καλαβρία, ποὺ εἶχε βαφτιστεῖ ὀρθόδοξος. Αὐτὸς τοῦ μετέδωσε τὸν καημὸ καὶ τὸν πόνο του γιὰ τὴ Ρωμαίικη ἤ «βυζαντινὴ» Καλαβρία καὶ ἔτσι τὸ Φθινόπωρο τοῦ 1994 μετακόμισε στὴν ἐρειπωμένη τότε Ἱερὰ Μονὴ Ὁσίου Ἰωάννη τοῦ Θεριστῆ στὴ Βόρεια Καλαβρία, μὲ ὅραμα νὰ δημιουργήσει ἕνα Πνευματικὸ Κέντρο Διαλόγου μεταξὺ Ἀνατολῆς καὶ Δύσης. Ἀπό τὸν Δεκέμβριο τοῦ 1989 ἡ Τοπικὴ Αὐτοδιοίκηση τῆς Ἐπαρχίας τῆς Καλαβρίας εἶχε παραχωρήσει τήν ἀνωτέρω Μονή, μὲ τὴν ἔκταση γύρω ἀπὸ αὐτήν, στὴν Μητρόπολη Ἰταλίας (ἡ ὁποία ἀνήκει στὸ Οἰκουμενικὸ Πατριαρχεῖο)[6].
Παράλληλα, ὁ καθηγητὴς Giorgio Barone-Adesi ἐκάρη μοναχός τῆς Ἱ. Μονῆς Βατοπεδίου τοῦ Ἁγ. Ὅρους καὶ χειροτονήθηκε Ἀρχιμανδρίτης. Εἶναι ὁ πρώην Γενικὸς Ἀρχιερατικὸς Ἐπίτροπος Καλαβρίας καὶ Σικελίας, Ἀρχιμ. π. Νεῖλος Βατοπεδινός. Αὐτός ποὺ, σήμερα μαζὶ μὲ ἄλλους μοναχοὺς ἀπὸ τὰ Βαλκάνια καὶ τὴν Ρωσία ἀγωνίζονται γιὰ τὴν διαφύλαξη-ἀνάδειξη τῶν βυζαντινῶν μνημείων τῆς περιοχῆς... καί ὄχι μόνο. Ἐργάζεται γενικότερα, ἱεραποστολικά, μέ νεανικό ἐνθουσιασμό. 
Σήμερα ἡ παρουσία τῶν Ὀρθοδόξων μοναχῶν στὴ Νότιο Ἰταλία δὲν ἐκτελεῖ μόνο χρέη συντηρητῆ ἢ φύλακα τῶν Ἱερῶν αὐτῶν προσκυνημάτων, ἀλλὰ ἐξυπηρετεῖ ἐπίσης τὶς λατρευτικὲς ἀνάγκες τῶν χιλιάδων πιστῶν (Ὀρθόδοξοι ἀπὸ τὶς χῶρες τῆς Ἀνατολικῆς Εὐρώπης, Ἕλληνες φοιτητὲς κ.ἄ.) καὶ ἀσκεῖ ἐκτεταμένη ἱεραποστολικὴ δραστηριότητα στὶς ἐκεῖ περιοχές.

πίσκεψη το Οκουμενικο Πατριάρχη.

Ὅταν τὸν Μάρτιο τοῦ 2001 ἐπισκέφθηκε τὴν Μεγάλη Ἑλλάδα ἡ Α.Θ.Π. ὁ Οἰκουμενικὸς Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαῖος, ἔγινε δεκτὸς μὲ ἐκδηλώσεις ἐνθουσιασμοῦ ἀπὸ τὶς ἀρχὲς τοῦ τόπου καὶ ἀπὸ τὸν εὐσεβῆ λαό. Ἡ θερμ ποδοχή, τ λάβαρα, ο σημαες μ τ δικέφαλο ετό, ο φίσες κ.λ.π. φανέρωναν τ ασθήματα νς κόσμου, πο αἰῶνες περίμεναν τ "δικό τους"!
Παρόλο ποὺ δὲν εἶναι ἀκόμη....Ὀρθόδοξος ἐξωτερικά, στήν καρδιά του ὅμως ρέει Ρωμαίικο αἷμα. Μὲ δάκρυα στὰ μάτια οἱ γριοῦλες ψιθύριζαν μεταξύ τους: «Ἦρτε ὁ πρωτοπαπᾶς εἰς τὸ χωρίον μας».
Τ διο κα τοπικς τύπος. Καθημεριν φιέρωνε ρθρα γι' ατ τν πίσκεψη. φημερίδα il Quotidiano (μερησία) μεταξ πολλν λλων γραψε : "π χθς Βαρθολομαος Α' στν Καλαβρία. δο Πατριάρχης στερα π 1.000 χρόνια". Σ λλο ρθρο της σημειώνει : " πιστροφ το Πατριάρχη" κα ναφέρει τ δήλωσή του : "Εχαμε σ' ατ τ γ να νεξόφλητο χρέος π αἰῶνες".
φημερίδα il Domani di Catanzaro (Τ αριο το Καταντζάρο) γράφει : " Καλαβρία ποδέχεται τν κκλησία τς νατολς".
Κα φημερίδα Gazzetta de Sud (φημερίδα το Νότου) συμπληρώνει : " Πατριάρχης Βαρθολομαος συνοδευόμενος π τν πρόεδρο Chiaravalloti (γίνεται) γέφυρα μ τν νατολή"[7].
Ὁ ἄλλοτε ὀρθόδοξος λαός τῆς Ἰταλίας ἄν καί πέρασε μέσα ἀπό τόν βίαιο ἐκλατινισμό τῶν Φράγκων καί τῶν Νορμανδῶν, διασώζει ἀκόμη στό ὑποσυνείδητό του τήν ἱστορική ἀλήθεια, ὅτι ἀνήκει στήν μεγάλη οἰκογένεια τῆς Ρωμηοσύνης.

ερύτερη περιοχή γύρω πό τήν . Μ. γ. ωάννου το Θεριστ.

Στν ερύτερη περιοχ τς Σικελίας σήμερα ζον ἀρκετοί ρθόδοξοι λληνες, λβανο κα Βούλγαροι, πού πάγονται στ Οκουμενικ Πατριαρχεο κα τν ρθόδοξη Μητρόπολη ταλίας.
Μ δρα τ Ἱ. Μονή τοῦ Ἁγ. Ἰωάννου τοῦ Θεριστῆ , ερομόναχος ρχίζει ν τελε σποραδικ Λειτουργίες στος Ναος τῶν γειτονικῶν πόλεων. Ἐπίσης νεοχειροτονηθέντες ατόχθονες ερες τελον ερές κολουθίες στίς πόλεις Λέτσε τς πουλίας, Ρήγιο καί Καταντσάρο τς Καλαβρίας, καθώς καί στή Μεσσήνη, Κατάνη καί Συρακοσες τς νατολικς Σικελίας, που διαμένουν πολλοί φοιτητές μας, μόνιμα γκατεστημένοι λληνες καί λλοι μόδοξοι λλοεθνες.
Τὸ λληνόφωνο χωρι Γαλλιτσιάνο παραχώρησε στ Μονή τοῦ Ἁγ. Ἰωάννου τοῦ Θεριστῆ, κταση στν ποία νεγέρθη κκλησία, ποία νομάστηκε Παναγία τς λλάδος κα ποία κτοτε πάγεται στ Μοναστήρι το Θεριστο[8].







Ἄποψη το λληνόφωνου χωριο Γαλλιτσιανό, νομασία πο προέρχεται μλλον π τς πολλς γαλίνες (κότες) πο εχε.ΠΗΓΗ:http://www.pemptousia.gr/articles/02.shtml







Ὁ νεόδμητος ναΐσκος τς Παναγίας τν λλήνων μέσα στ λληνόφωνο χωρι Γαλλιτσιαν στέκει ταπεινς κα σιωπηλός, προσμένοντας τος προσκυνητς ν νάψουν ελαβικ τ κεράκι τους κα ν προσευχηθον.ΠΗΓΗ:http://www.pemptousia.gr/articles/02.shtml

Παρότι να σημαντικ κομμάτι τς Μονς τοῦ Ἁγ. Ἰωάννου εναι ρειπωμένο, γιναν σημαντικς προσπάθειες νοικοδομήσεως. τσι, δίπλα στ κατεστραμμένα κομμάτια χουν τοποθετηθε σύγχρονες εκόνες πού φιλοτέχνησαν γιογράφοι, ν πισκέπτης μπορε ν θαυμάσει μισοσβησμένες τοιχογραφίες. Μον βρίσκεται σ πόσταση 550 χιλιομέτρων π τ Μπρίντιζι, κοντ στν πόλη Bivongi, κα διαθέτει δικό της ξενώνα. Πλησίον τς Μονς πάρχει τό Σπήλαιο τς Παναγίας, στήν ρημο το Monte Stella. Στήν πραγματικότητα πρόκειται γιά μιά ρθόδοξη Λαύρα πού ταν φιερωμένη στήν Κοίμηση τς Θεοτόκου. Κάθε χρόνο ο μοναχοί μας τελον γρυπνία καί συγκεντρώνεται πολύς κόσμος. Στήν δια περιοχή πρχε καί δεύτερη Λαύρα, φιερωμένη στή Μεταμόρφωση το Χριστο, καθώς καί πολλές σκτες μοναχν. Τό Σπήλαιο τς Κοιμήσεως ταν τό Κυριακό τους[9].
ρκετ κοντ στ Μονή, στν γειτονικ πόλη Stilo, μπορε ταξιδιώτης ν πισκεφθε κα τν παλαι ρθόδοξη κκλησία το 10ου αἰῶνος φιερωμένη στν Κοίμηση τς Θεοτόκου, στν ποία λαμβάνουν χώρα ργασίες συντηρήσεως γι τν ποκάλυψη τν παλαιν τοιχογραφιν. Ο ρθόδοξοι, μάλιστα, διατηρον τ δικαίωμα ν λειτουργον κε τρες φορς τ χρόνο.
Παρότι πρόσβαση εναι δύσκολη, ξίζει κανες ν πισκεφθε κα τν ερ Μον τς «Παναγίας τς Κλίμακος», πού πρε ατ τ νομα κριβς λόγ τς κλίμακας πού πρέπει ν νέβει πιστς γι ν φθάσει σ ατήν. νας βρίσκεται μέσα σ σπήλαιο κα διατηρε πολείμματα βυζαντινν τοιχογραφιν.

έραξ, ρος σίου λιο το Σπηλαιώτου, Σεμινάρα.

Στν περιοχ το έρακος(ἀρχαία ὀρθόδοξη ἐπισκοπή), τν «κρόπολη» τς Καλαβρίας, βρίσκεται κα Μητροπολιτικς Νας Κοιμήσεως τς Θεοτόκου, νας π τος μεγαλύτερους.
Τελευταο σταθμ νς ταξιδιο στ Σικελία θ μποροσε ν ποτελέσει τ ρος το σίου λιο το Σπηλαιώτου ποος ζησε τν 10ο αῶνα. π τ βουν ατ φαίνεται θαυμάσια Σικελία.
Σύμφωνα μ τν παράδοση, κε πνέουν σφοδρο νεμοι πού δημιουργον σχυρ ρεύματα. Ατ ταν ατία ν δημιουργηθε στν θαλάσσιο χρο μύθος τς «Σκύλλας κα Χάρυβδης»[10].
Στό χωριό Σεμινάρα τῆς Καλαβρίας Δήμαρχος εἶναι ἕνας γιατρός, ὁ Σάντο Τζιοῦφρε, ποὺ δηλώνει ἄθεος παρότι γεννήθηκε παπικός[11]. Στὸ κτῆμα του ἔκτισε, σὲ ἀνάμνηση τῆς πρώην βασιλικῆς Μονῆς πού ὑπῆρχε ἐκεῖ, τὸν Ἱερὸ Ναὸ τῶν Ὁσίων Ἡλιοῦ τοῦ Νέου καὶ Φιλαρέτου. Τόν θεμέλιο λίθο τοῦ ναοῦ ἔβαλε τὸν Ἰούλιο τοῦ 2001 ὁ Οἰκουμενικὸς Πατριάρχης κ. Βαρθολομαῖος καὶ οἱ ἐργασίες  ὁλοκληρώθηκαν τὸ 2003. Παράλληλα ὁ ἀνωτέρω ἀναφερόμενος Δήμαρχος ἀνακαίνισε τὴν ἐξοχική του οἰκία μὲ σκοπὸ νὰ δημιουργηθεῖ ἐκεῖ ἕνα Πνευματικὸ Κέντρο...

Vibo Valentia, Πάλμε, Μελικουκά

Ἡ δράση αὐτὴ τῆς Ἐκκλησίας μας ἔχει ἐντυπωσιάσει τοὺς παπικούς[12], ποὺ ἔχουν ἀρχίσει νὰ βλέπουν διαφορετικὰ τὴν Ὀρθοδοξία, στηρίζοντας μάλιστα κάθε προσπάθεια. Ἡ Ὀρθοδοξία πράγματι διαφαίνεται ὡς ἡ μοναδική ἐλπίδα γιά τόν σύγχρονο «πεινασμένο» γιά τό Λόγο τοῦ Θεοῦ ἄνθρωπο τῆς Δύσης.
Στὴν πόλη Vibo Valentia ὁ Δῆμος παραχώρησε ἕνα οἰκόπεδο δύο στρεμμάτων γιὰ τὴν ἀνέγερση Ι. Ναοῦ καὶ παρόμοια κίνηση ἔχει γίνει καὶ στὴν πόλη Κοσέντζα.
Στὴν πόλη Πάλμε ἕνας φιλέλληνας κάτοικος ἔκτισε στὸ περιβόλι του ἕνα μικρὸ ἐξωκκλήσι τοῦ Ἁγ. Βλασίου καὶ τὸ παραχώρησε στὴν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία.
Στὰ κτίρια ἑνὸς παλαιοῦ σιδηροδρομικοῦ σταθμοῦ (Μελικουκά) ἱδρύθηκε ἡ Ἱ. Μονὴ τοῦ Ἁγ. Ἠλία τοῦ Σπηλαιώτη κοντά στὰ ἐρείπια ὁμώνυμης ἀρχαίας Μονῆς.

. Μ. Εαγγελισμο τς Θεοτόκου στό Μαντανίτσι Σικελίας.

Στὸ μεγαλύτερο νησὶ τῆς Μεσογείου, τὴν Σικελία, ἡ ἑλληνικὴ παρουσία ἔχει ἱστορία 2.500 χρόνων. Ὁ Δῆμος Μαντανίτσι τῆς Καλαβρίας διασώζει σήμερα ἕνα ἀξιόλογο μνημεῖο τοῦ 11ου μ. Χ. αἰῶνα, τὴν Ἱερὰ Μονὴ Εὐαγγελισμοῦ τῆς Θεοτόκου, ποὺ μετὰ τὴν πολύχρονη ἐγκατάλειψή της καὶ τὶς ἀπόπειρες μετατροπῆς της σὲ ξενοδοχεῖο ἀπὸ τόν ἐκεῖ Δήμαρχο, παραχωρήθηκε τελικὰ[13] στοὺς Ὀρθοδόξους.
Ἀνακαινισμένη ἐγκαινιάστηκε τὸν Νοέμβριο τοῦ 2005 ἀπὸ τὸν Μητροπολίτη Ἰταλίας κ. Γεννάδιο.Ἔχει όμορφο και περιποιημένο Καθολικό, ρυθμού βασιλικής.
Πρέπει νά ἐνθαρρυνθοῦν οἱ ἕλληνες προσκυνητές, πού ἐπισκέπτονται τήν Ἰταλία, ὥστε νά κάνουν ἕνα προσκήνυμα σ’ αὐτό τό Μοναστήρι. Γιά νά παραμείνει στά ὀρθόδοξα χέρια θά πρέπει νά ἐνισχυθεῖ ἡ ἐντύπωση στόν ἐκεῖ Δήμαρχο καί τούς ἐντοπίους, ὅτι  ὑπάρχει  ἐπισκεψιμότητα καί ἐνδιαφέρον  ἀπό τούς ἕλληνες  γιά τήν Μονή. Το Μοναστήρι εἶχε κλείσει παλαιότερα με νόμο του Γαριβάλδη και το 1786 πουλήθηκε σ' έναν ἰδιώτη.
Στὸν ἴδιο χῶρο ἱδρύθηκε τὸ Πανορθόδοξο Ἰνστιτοῦτο Μελετῶν «Ἅγιος Νικηφόρος ὁ μονάζων» καὶ λειτουργεῖ παράλληλα Φιλανθρωπικὸ Κέντρο Ὀρθοδόξων Μεταναστῶν.
Στήν ἱστοσελίδα τῆς Μητροπόλεως Ἰταλίας διαβάζουμε:« Ἱερά Μονή Εὐαγγελισμοῦ τῆς Θεοτόκου, ἐν Μεσσήνῃ Σικελίας: Διεύθυνσις: Sacro Monastero Greco-Ortodosso dell Annunciazione della SS Madre di Dio, 98020 Mandanici (Messina). Τηλ.: +39-349.36.15.507. Ἡγουμενεύων: Ἱερομόναχος κ. Νήφων Ἁγιοαρσενίτης (μοναχοί 3). Μονή, ἡ ὁποία ἀνάγεται εἰς τόν 11ον μ.Χ. αἰῶνα, εὑρίσκεται μεταξύ Μεσσήνης καί Κατάνης, πλησίον τῆς βυζαντινῆς ἀκροπόλεως καί ἐπισκοπῆς τοῦ Ταυρομενίου. Παρεχωρήθη τόν Αὔγουστον τοῦ 2000 ὑπό τοῦ Δήμου Mandanici εἰς τήν Ἱεράν Μητρόπολιν Ἰταλίας «διά τήν ἐπαναλειτουργίαν τοῦ μοναχικοῦ βίου, τήν πνευματικήν σύναξιν τῶν Ἑλλήνων φοιτητῶν τῶν Πανεπιστημίων τῆς Ἀνατολικῆς Σικελίας, τήν φιλοξενίαν Ἑλλήνων ὀρθοδόξων προσκυνητῶν τῆς Σικελίας, καθώς καί διά πολιτιστικάς ἀνταλλαγάς μέ τήν Ἑλλάδα». Τό Καθολικόν καί τό κτήριον τῆς Μονῆς, καθώς καί τό ἐν αὐτῇ ἑδρεῦον Ὀρθόδοξον Πατριαρχικόν Ἰνστιτοῦτον ἐγκαινιάσθησαν ἐπισήμως τήν 1ην Νοεμβρίου 2005 ὑπό τοῦ Σεβ. Μητροπολίτου κ. κ. Γενναδίου.
* Ὀρθόδοξον Πατριαρχικόν Ἰνστιτοῦτον ἐν τῇ Μεγάλῃ Ἑλλάδι «Ἅγιος Νικηφόρος Μονάζων»: Διεύθυνσις: Istituto Ortodosso Patriarcale in Magna Grecia  San Niceforo il Solitario, c/o Sacro Monastero Greco-Ortodosso dell Annunciazione della SS Madre di Dio, 98020 Mandanici (Messina). Τηλ. +39-347.01.25.208. Διευθυντής: ὁ Ἀρχιμανδρίτης κ. Νεῖλος Βατοπαιδινός, καθηγητής πανεπιστημίου Καλαβρίας. Γραμματεύς: ὁ θεολόγος κ. Δημήτριος Περιστερόπουλος. Μέλη: Πρεσβύτερος κ. Δανιήλ Καστρίτσιος, καθηγητής πανεπιστημίου Μεσσήνης καί Διάκονος Ivan Ivanov, Καθηγητής Θεολογικῆς Σχολῆς Σόφιας. Tό Ἰνστιτοῦτον διοργανώνει Συνέδρια διεθνῆ καί τοπικά, διαλέξεις, συναυλίας, μαθήματα ἑλληνικῆς γλώσσης καί βυζαντινῆς ἁγιογραφίας καί μουσικῆς.
* Ἱερόν Μετόχιον Ὑπαπαντῆς τοῦ Σωτῆρος: Διεύθυνσις: Sacro Metochio della Presentazione del Signore al Tempio, 98046 Santa Lucia del Mela  ME. Tηλ. +39-09.93.59.803. Κτίτωρ καί μετοχιάτης: Ἀρχιμανδρίτης κ. Ἀλέξιος Μανδρανικιώτης»[14]

 

Σύγχρονες νάγκες

Ὁ ἐγκαταλελειμμένος Ἱ. Ναὸς Ἁγ. Νικολάου τοῦ ἐν Στύλω, κοντὰ στὴν Ἱ. Μονὴ τοῦ Ἁγ. Ἰωάννου Θεριστῆ, παραχωρήθηκε στοὺς Ὀρθόδοξους ἀπὸ τὸν ἐκεῖ Δῆμο καὶ ἀπαιτοῦνται μελέτες καὶ χρήματα γιὰ τὴν ἀναστήλωσή του.
Στὴν πόλη τοῦ Ροσσάνο ὑπάρχει διάθεση ἐκ μέρους τῶν τοπικῶν ἀρχῶν νὰ παραχωρήσουν τὴν περίφημη Ἱ. Μονὴ Πατέρων (τοῦ 10ου αἰ.) καὶ τὸν βυζαντινὸ Ἱ. Ναὸ Ἁγ. Μάρκου ποὺ χρήζει συντήρησης καὶ κατάλληλου λειτουργικοῦ ἐξοπλισμοῦ. Ἀνακαινίσεις καὶ λειτουργικὸς ἐξοπλισμὸς ἀπαιτοῦνται ἐπίσης γιὰ τοὺς Ἱ. Ναοὺς Ἁγ. Λέοντος Κατάνης (τοῦ 18ου αἰ.), Ἁγ. Φιλουμένης (τοῦ 10ου αἰ.) στό χωριό Ἁγ. Σεβερίνα  καὶ Ἁγ. Ἰωάννου Χρυσοστόμου (του 11ου αἵ.) στὸν Ἱέρακα.
 Ἀνάγκες παραχώρησης, ἐνοικίασης ἢ καὶ ἀγορᾶς Ἱ. Ναοῦ ὑπάρχουν στὶς πόλεις Παλέρμο, Συρακοῦσες, Ἀκράγαντα, Μεσσήνη καὶ Ρήγιο ἀλλὰ καὶ στὰ ἑλληνόφωνα χωριὰ Ἀσπρομόντε καὶ Λέτσε.

Δραστηριότητες

Στὰ κέντρα σπουδῶν τῆς Ἁγ. Σεβερίνα, Μπίβοντζι, Μαντανίτσι καὶ Ροσσάνο διδάσκεται βυζαντινὴ μουσική, ἁγιογραφία καὶ ἑλληνικὴ γλώσσα. Ἐπίσης πραγματοποιοῦνται σεμινάρια κατηχήσεως καὶ μελέτης τῆς Ὀρθοδοξίας, ἐνῶ παράλληλα μεταφράζονται στὰ ἰταλικὰ διάφορα βιβλία καὶ φυλλάδια.
Οἱ Ἱ. Ναοί, οἱ ἐνορίες, τὰ Μοναστήρια καὶ τὰ λοιπὰ ἱδρύματα ὑπάρχουν καὶ ἀπαιτοῦν ἀνακαινίσεις. Ἐπίσης ὅμως χρειάζεται καὶ τὸ ἔμψυχο δυναμικὸ (μοναχοί, κληρικοὶ καὶ λαϊκοὶ) γιὰ νὰ τὰ ἀξιοποιήσουν[15].  Μετά τόν βίαιο ἐκλατινισμό τῶν Ρωμηῶν τῆς Κάτω Ἰταλίας καί τῆς Σικελίας, ὁ ὁποῖος ἐκράτησε αἰῶνες, ἐλάχιστοι ὀρθόδοξοι ἔχουν ἀπομείνει (περίπου 20.000 ὀρθόδοξοι). Παραμένουν βέβαια ἐρειπωμένα καί μισοκατεστραμμένα τά μνημεῖα καί τά ἔργα τῆς ὀρθόδοξης ἐκκλησιαστικῆς λατρείας: ἐκκλησίες, καθολικά μοναστηριῶν, τοιχογραφίες, ψηφιδωτά.
Δέχτηκαν καί αὐτά τήν καταστροφική μανία τῶν Φράγκων κατακτητῶν[16] καί τήν παραποίηση μέ ὑπουλότητα τῶν ὑποταγμένων στήν αἵρεση(filioque, πρωτεῖο τοῦ πάπα, καθαρτήριο πῦρ, Μαριολατρεία, ἀξιομισθία τῶν ἁγίων κ.λ.π.)[17] παπῶν.
Τελευταία γίνεται μία σημαντικ προσπάθεια, τόσο π τος λληνόφωνούς της Κ. ταλίας, σο κα π τος δ στορικούς, βυζαντινολόγους κ.α., στε ν βγάλουν στ φς λη ατ τν παράδοση κα στορία, πού γι αἰῶνες παρέμενε κρυμμένη στς διάφορες βιβλιοθκες τς Δύσης. Κα ατ φαίνεται π τς μελέτες πού γίνονται, π τς κδόσεις «βίων» πολλν ταλοελλήνων γίων κα π τ νστιτοτα «Βυζαντινν Μελετν» πού δρύονται, πως στ Μπούα (Βονα), στήν γ. Σεβερίνα τς Καλαβρίας κα στ Μαντανίτσι τς Σικελίας.  




Τ σημάδια τς στορίας κα τς γκατάλειψης στ ρειν λληνόφωνο χωρι Bova («χώρα το Βούα») τς Καλαβρίας. Εσοδος ἐγκαταλελειμμένου σπιτο. ΠΗΓΗ:http://www.pemptousia.gr/articles/02.shtml







Ἐπίσης ὀρθόδοξοι ἐκκλησιαστικοί ἄνδρες, ὅπως ὁ προαναφερθείς π. Νελος, μαζί μέ ἄλλους, προσφάτως ἐνταχθέντας στήν ὅλη προσπάθεια, ργάζονται κούραστα γι ν φέρουν στ φς ,τι κρυβόταν στν γνοια κα στ σκοτάδι τόσους αἰῶνες.
νακαλύπτουν βυζαντινς κκλησιές, ρειπωμένα μοναστήρια, Λαρες κα σκηταρι κα προσπαθον μ κάθε τρόπο ν τ νακαινίσουν κα ν τ δώσουν πάλι στ λατρεία τς κκλησίας[18].
Ἡ ἁγιασμένη ἀπό τούς ἀσκητικούς ἱδρῶτες καί τά μαρτυρικά αἵματα τόσων ἁγίων, Μ. Ἑλλάδα πράγματι«εναι κατάσπαρτη πό ρείπια ναν, μοναστηριν, σπηλαίων καί ρθοδόξων τοπωνυμίων»[19].
Συνάμα ἔχει καί σήμερα ὀρθόδοξο ποίμνιο (ὀρθόδοξοι φοιτηταί, μετανάστες, ἐντόπιοι πού ἀναζητοῦν τήν Ὀρθοδοξία) πού χρήζει ποιμαντικῆς φροντίδας. Σιγά ἀλλά σταθερά ἡ Ὀρθοδοξία ἀνασταίνεται στήν Κάτω Ἰταλία καί τήν Σικελία πρός ὄφελος ὅλης τῆς Οἰκουμένης.




[1] Εὐτέρπη Μαύτα-Ἠλία, Ἱεραποστολικό ὁδοιπορικό στήν Κάτω Ἱταλία καί τή Σικελία, http://www.iersyn.gr/italy.html.
[2] Κοσμᾶ μοναχοῦ, Τό ἡμερολόγιο τοῦ ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Θεριστῆ, http://www.i-m-patron.gr/biblioparousiash/hmerologio_01.html.
[3] Ἱεραποστολικός σύνδεσμος ἅγιος Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλός, Ἱεραποστολικό κλιμάκιο Κάτω Ιταλίας, http://www.iersyn.gr/italy.html.
[4] http://www.ortodossia.it/
[5] Τὸ ὄνομα Ρωμανία ἀπανταται γιὰ πρώτη φορὰ το 330. Κατ' ἀρχὴν μέχρι τον 5ο αἰώνα δηλωνε ἄλλοτε τὶς δυτικὲς ἐπαρχίες του ρωμαϊκοὺ κράτους, ἄλλοτε τὶς ἀνατολικές. Ἀπὸ τῆς κατάλυσης τῆς Δυτικῆς Ρωμαϊκῆς Αὐτοκρατορίας το 476, τὸ ὄνομα ἄρχισε νὰ σημαίνει ἀποκλειστικὰ το Βυζάντιο, τὴν Ἀνατολικὴ Αὐτοκρατορία. Εἶναι ἀληθὲς ὅτι οἰ «Βυζαντινοὶ» ἱστορικοὶ καὶ χρονογράφοι σπάνια μεταχειρίστηκαν τὴ λέξη αὐτὴ γιὰ τη «Βυζαντινὴ» Αὐτοκρατορία. Παρὰ ταῦτα τὰ παραδείγματα εἶναι ἄφθονα ἀπὸ τόν ΙΑ' αἰώνα ὅπου οἱ Αὐτοκράτορες τῆς Κωνσταντινούπολης στίς ἐμπορικὲς συνθῆκες ποὺ ὑπέγραφαν μὲ ἄλλες χῶρες χρησιμοποιοῦσαν τὸν ὅρο Ρωμανία.

[6]Βλ. Σεβ. Μητροπολίτου Ἱεροθέου, Ἡ Μεγάλη Ἑλλάδα.
[7]Παναγιώτη Σ. Μαρτίνη, Ὁ Οἰκουμενικός Πατριάρχης στή Μεγάλη Ἑλλάδα.
[8]Μον. Κοσμᾶ, Παρελθόν καί παρόν στή Μεγάλη Ἑλλάδα.
[9]Παν. Μαρτίνη, Ὁ Οἰκουμενικός Πατριάρχης στή Μ.Ἑλλάδα, http://www.i-m-patron.gr/patriarxhs/index.html.


[10] Ἱερὰ Μονὴ Ὁσίου Ἰωάννου τοῦ Θεριστοῦ, Bivongi Ἰταλίας, Ἡ Ρωμαϊκὴ Κάτω Ἰταλία
Πηγή: Ἄρθρο μὲ τίτλο "Στὴν Ἑλληνικὴ Κάτω Ἰταλία" τοῦ rnn.gr - 20.11.07.
[11] Ἡ ἀθεΐα εἶναι τό ἀποτέλεσμα τῆς ἐκτροπῆς τῆς Ὀρθόδοξης Θεολογίας στόν Σχολαστικισμό. Ὁ Σχολαστικισμός εἶναι ὁ κορμός τῆς Δυτικῆς Θεολογίας, καί τῶν ποικίλων αἱρετικῶν δοξασιῶν της πού υἱοθέτησε ὁ Παπισμός.
[12] Ὁ παπισμός (=ἐγκόσμιο κρατικό σύστημα, πού ἔχει ἀπωλέσει τήν Θ. Χάρη)σιγά-σιγά γίνεται μία νεκρή θρησκευτική παράταξη, ἀφοῦ ὁ λαός τόν ἐγκαταλείπει προσχωρόντας εἴτε στήν ἀθεΐα, εἴτε στίς ἀνατολικές θρησκεῖες, εἴτε καί σ’ αὐτόν ἀκόμη τόν σατανισμό.
[13] Ἔπειτα ἀπό πολλούς ἀγῶνες.
[14] http://www.ortodossia.it/PARROCCHIE.gr.htm.
[15] Πρβλ. Ἱεραποστολικός Σύνδεσμος, Ἅγιος Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλός, http://www.iersyn.gr/italy.html.
[16] Δ. Κιτσίκη, Φράγκοι οἱ κακοί τῆς Ἱστορίας, http://www.oodegr.com/oode/istoria/fragoi/kakoi4.htm.
[17] Διαφορές Ὀρθοδοξίας καί παπισμοῦ, Τεῦχος «ἐν Συνειδήσει», Ἱ. Μ. Μ. Μετεώρου, http://tgiorgos.blogspot.com/2008/06/blog-post_06.html.
[18]Βλ. Παναγιώτη Σ. Μαρτίνη, Ὁ Οἰκουμενικός Πατριάρχης στή Μεγάλη Ἑλλάδα (Καλαβρία, Σικελία)
http://www.i-m-patron.gr/patriarxhs/odoiporiko_m_ellada.html (Στό ἑξῆς: Παναγιώτη Σ. Μαρτίνη, Ὁ Οἰκουμενικός Πατριάρχης στή Μεγάλη Ἑλλάδα)
[19]Μον. Κοσμᾶ, Παρελθόν καί παρόν στή Μεγάλη Ἑλλάδα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου