Αρχιμ. Ιωάννου Καρασακαλίδη
Ἡ θρησκεία τοῦ ἀθεϊσμοῦ
Ὑπάρχουν σήμερα δύο εἰδῶνΟἱ ἄθεοι (αὐτοί πού λένε ὅτι εἶναι) καί οἱ ἔνθεοι (αὐτοί πού ἔχουν θεό). Ὅπως σέ ὅλα τά πράγματα, ἔτσι κί ἐδώ ἔχουμε τήν ἑρμηνεία τῶν ὅρων ὡς ἑξῆς: Ἡ ἀντίθετη λέξη τοῦ Α + θεός δέν εἶναι ἡ λέξη πιστός, ἀλλά ἡ λέξη ΕΝΘΕΟΣ.
Ἄπιστοι ἄνθρωποι ὑπάρχουν καί μέσα στήν Ἐκκλησία καί ὅλοι ἴσως ὑπήρξαμε ἄθεοι μέχρι νά γίνουμε πιστοί. Διότι ὁ ἄθεος, ἐξετάζοντας ἐτυμολογικά τήν λέξη, πιστεύει στήν ὕπαρξη τοῦ θεοῦ, ἁπλῶς δέν τόν παραδέχεται, ἀπό τό στερητικό ἀ- πού σημαίνει «δέν ἀποδέχομαι», αὐτό πού ὑπάρχει. Ἔτσι ,λοιπόν, ὑπάρχουν «πιστοί ἄνθρωποι»πού δέ θρησκεύουν , δέν ἐξομολογοῦνται, δέν κοινωνοῦν καί ὑπάρχουν ἄθεοι πού θρησκεύουν στή θρησκεία τοῦ ἀθεϊσμοῦ μέ τό νά ἀποδέχονται καί νά ἀκολουθοῦν πιστά τόν δικό τους τρόπο ζωῆς. θρησκευόμενοι ἄνθρωποι.
Ἡ θρησκεία τοῦ ἀθεϊσμοῦ
Ὑπάρχουν σήμερα δύο εἰδῶνΟἱ ἄθεοι (αὐτοί πού λένε ὅτι εἶναι) καί οἱ ἔνθεοι (αὐτοί πού ἔχουν θεό). Ὅπως σέ ὅλα τά πράγματα, ἔτσι κί ἐδώ ἔχουμε τήν ἑρμηνεία τῶν ὅρων ὡς ἑξῆς: Ἡ ἀντίθετη λέξη τοῦ Α + θεός δέν εἶναι ἡ λέξη πιστός, ἀλλά ἡ λέξη ΕΝΘΕΟΣ.
Ἄπιστοι ἄνθρωποι ὑπάρχουν καί μέσα στήν Ἐκκλησία καί ὅλοι ἴσως ὑπήρξαμε ἄθεοι μέχρι νά γίνουμε πιστοί. Διότι ὁ ἄθεος, ἐξετάζοντας ἐτυμολογικά τήν λέξη, πιστεύει στήν ὕπαρξη τοῦ θεοῦ, ἁπλῶς δέν τόν παραδέχεται, ἀπό τό στερητικό ἀ- πού σημαίνει «δέν ἀποδέχομαι», αὐτό πού ὑπάρχει. Ἔτσι ,λοιπόν, ὑπάρχουν «πιστοί ἄνθρωποι»πού δέ θρησκεύουν , δέν ἐξομολογοῦνται, δέν κοινωνοῦν καί ὑπάρχουν ἄθεοι πού θρησκεύουν στή θρησκεία τοῦ ἀθεϊσμοῦ μέ τό νά ἀποδέχονται καί νά ἀκολουθοῦν πιστά τόν δικό τους τρόπο ζωῆς. θρησκευόμενοι ἄνθρωποι.
Οἱ ἴδιοι οἱ ἄθεοι δέ γνωρίζουν λοιπόν τή σημασία τῆς λέξεως ἄ-θεος. Γιά νά σᾶς ἐξηγήσω τή θρησκεία τοῦ ἀθεϊσμοῦ πρέπει ἀφ' ἑνός νά ἀναλύσουμε ὅρους καί ἀφ' ἑτέρου νά δοῦμε λίγα ἱστορικά στοιχεῑα. Ὁ Ἀθεϊσμός πιστεύει στήν ὕπαρξη τοῦ θεοῦ τόν Ὁποῖον δέν παραδέχεται ὅπως εἶναι , ἔχει ἀντιρρήσεις γι' αὐτό, ἀλλά ἐν πολλοῖς καί μεγάλη ἄγνοια τῆς θεολογίας. Βλέπετε , αὐτά εἶναι δεδομένα πού ἀγνοεῖ ἡ τηλεόραση καί τά πάσης φύσεως μέσα μαζικῆς ὕπνωσης τοῦ λαοῦ.
Ἀπό τήν ἀρχαιότητα ὁ ΑΘΕΟΣ ἦταν αὐτός πού δέν ἔχει πίστη, δέν ἔχει σχέση μέ τό θεῖο καί ἔχει ἔλλειψη σεβασμοῦ.Ἡ γνώση τῶν ἑλληνικῶν γραμμάτων μᾶς παραπέμπει νά δοῦμε ὅτι στήν ἐκκλησιαστική γραμματεία ὑπάρχουν οἱ λέξεις κυρίως ἀσεβής= ἀμετανόητος καί εὐσεβής= ὁ εὐλαβής, ὁ μετανοημένος. Οἱ ὑπόλοιπες λέξεις , καθῶς καί οἱ τελευταῖες, ἄνθρωπος τῆς Ἐκκλησίας καί τοῦ κατηχητικοῦ, ἀγνοοῦνται παντελῶς.
Στήν ἴδια σειρά , οἱ ἀθεϊστές δέν πιστεύουν στήν ὕπαρξη τοῦ Θεοῦ καί ,θεωρητικά πάντα, δέν Τόν πολεμοῦν κιόλας. Στήν πράξη ὅμως ὁ πόλεμος εἶναι ὀργανωμένος καί ἰσχυρός καί σᾶς λέω εὐθύς ἀμέσως δύο πολύ νέα παραδείγματα. Α) Στήν Ἀγγλία προσφάτως μιά ὀργανωμένη ὁμάδα ἀθεϊστῶν συγκέντρωσε χρήματα καί ἐξόπλισε 200 λεωφορεῖα τοῦ Λονδίνου μέ ἐπιγραφές ὅπως «ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΘΕΟΣ, ΖΗΣΕ ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ», «ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΘΕΟΣ, ΚΑΝΕ Ο,ΤΙ ΘΕΛΕΙΣ» καί ἄλλα. Β) Παρόμοια ὁμάδα ἀθεϊστῶν ἔχει κατεβάσει στό διαδίκτυο τά λεγόμενα «πιστοποιητικά ἀποβάπτισης» ὅπου 120.000 περίπου χριστιανοί τά συμπλήρωσαν δηλώνοντας ὅτι ἀρνοῦνται τό χριστιανικό τους βάπτισμα καί καθίστανται ἄθεοι. Αὐτή εἶναι ἡ δημοκρατία τοῦ ἀθεϊσμοῦ καί ἡ ἀπάντηση σ' αὐτούς πού νομίζουν ὅτι ἀθεϊσμός εἶναι ἁπλᾶ νά μην πιστεύω καί ὄχι μιά κανονική θρησκεία. Σημειωτέον ὅτι στήν ξενόγλωσση γραμματεία δέν ὑπάρχει ἐπίσης ἡ λέξη ἄθεος , ἀλλά ἡ λέξη ἀνευλαβής πού σημαίνει αὐτός πού δέ σέβεται τά θεῖα καί τόν ἴδιο τόν Θεό. Ὁ ἀθεϊσμός ἀπό τήν ἄλλη εἶναι καί ἕνα ὀργανωμένο κίνημα πού χρηματοδοτεῖται ἀδρά προκειμένου νά πετύχει τούς σκοπούς του.
Στατιστικά ἤθελα νά σᾶς ἐνημερώσω ὅτι ἀνά τόν κόσμο δηλώνουν ΑΘΕΟΙ στό Βιετνάμ το 81% , στήν Ἰαπωνία τό 64%, στήν Τσεχία τό 54%, στήν Ἑλλάδα το 16% , ἐνώ στίς Η.Π.Α. μόνο τό 3%. Στήν Κίνα δέν πιστεύουν , ἀλλά δέν εἶναι ἄθεοι διότι ἔχουν θεούς τόν Ἥλιο, τά ζῶα καί τά φυτά πού ἔγιναν ἀπό τόν Δημιουργό γιά τήν ὑπηρεσία τοῦ ἀνθρώπου.
Σᾶς μίλησα ἐπιγραμματικά γιά τήν ἀρχαιότητα. Στό Μεσαίωνα ἄθεος σήμαινε τό νά μήν εἶσαι Χριστιανός, κάτι πού εἶναι ἀνάλογο μέ τό «ἄπιστος» ὅπως τό ἐννοοῦν οἱ Μουσουλμάνοι. Βέβαια, οἱ ἄθεοι στη Δύση ἐναντιώθηκαν στίς λάθος πρακτικές τῶν κληρικῶν καί τῶν Ὁμολογιῶν καί ἐπαναστάτησαν ἐναντίον τῶν Σταυροφοριῶν , τῆς Ἱερᾶς Ἐξέτασης καί τῆς κοσμικῆς ἐξουσίας τῶν Ἐκκλησιῶν , γι' αὐτό καί δικαιολογοῦνται ἀπόλυτα. Ὁ Διαφωτισμός εἶχε τά δίκια του, διότι οἱ καημένοι οἱ ἀδελφοί μας ἐκεῖ, δέν ἔζησαν τήν δική μας πραγματικότητα καί Παράδοση ὅπου ὁ Ὀρθόδοξος Ἕλληνας ἔχει μάνα τήν Ἐκκλησία, ἔμαθε γράμματα ἀπό Αὐτήν, ἐλευθερώθηκε μαζί της καί ἀνατράφηκε γενικῶς ἀπό τούς κληρικούς της.
Ἔτσι, λοιπόν, ὁ ἀθεϊσμός πού ταλαιπωρεῖ ἀκόμη τίς χώρες αὐτές εἶναι ἔργο χειρῶν ἀνθρώπων καί μιά βαθιά διαμαρτυρία σέ πρακτικές ἄσχετες μέ τόν Θεό, ἄν καί τώρα γίνονται προσπάθειες καί ἀλλαγές κυρίως στά σχολεῖα καί στήν ἐκπαίδευση. Κατάλαβαν οἱ Εὐρωπαῖοι ὅτι μόνο κοντά στόν Θεό ἀγαπᾶς, εἰρηνεύεις , ζεῖς , σκέφτεσαι ἐλεύθερα καί ἁγιάζεις καί προσπαθοῦν νά διαπαιδαγωγήσουν τούς λαούς τους ἀναλόγως.
Στόν ἀντίποδα , ἀδελφοί μου, τοῦ ἀθεϊσμοῦ ὑπάρχει ὁ λεγόμενος θεϊσμός πού πιστεύει στήν ἑξῆς θεωρία : Ὁ Θεός τά ἔκανε καί τά κάνει ὅλα. Ἀλλά ἀφοῦ ἐμεῖς οὔτε ἀγωνιζόμαστε οὔτε προσευχόμαστε οὔτε ἀλλάζουμε, τί νά κάνει ὁ Θεός; Ὁπότε παρατεῖστε τα ὅλα. Δέ γίνεται τίποτα! Αὐτό εἶναι τό πνεῦμα τῆς πλάνης : Ἡ ἀπόρριψη τῶν πάντων , ἡ ἀπελπισία καί κατά συνέπεια ὁ χαμός, γιά νά θυμηθοῦμε τόν Πλούταρχο πού ἔγραψε ὅτι : «ὅπου καί νά πῆγα, βρῆκα πόλεις φτωχές, πόλεις χωρίς στρατό, χωρίς φρούρια , ἀλλά πόλεις χωρίς θεό δέ βρῆκα.» Ἡ ὀργανωμένη θρησκεία τοῦ ἀθεϊσμοῦ κάνει τόν ἄνθρωπο ὁπαδό της καί τόν ἐντάσσει μέλος της καί ἀπό πάνω τόν κάνει νά πιστεύει ὅτι εἶναι ἐλεύθερος κατά τό ῥητό τοῦ Καζαντζάκη «ΔΕΝ ΠΙΣΤΕΥΩ ΤΙΠΟΤΑ, ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΙΠΟΤΑ, ΕΙΜΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ».
Ὁ Ἀθεϊσμός χωρίζεται σέ πρακτικό καί θεωρητικό.Ὁ πρακτικός ἀθεϊσμός λέει ὅτι δέ γνωρίζω τόν Θεό, δέν Τόν νιώθω, δέν Τόν πιάνω , ἄρα δέν ὑπάρχει. Ὁ θεωρητικός λέει ὅτι δέν Τόν καταλαβαίνω μέ τή λογική μου, ἄρα δέν ὑπάρχει γιά μένα , δέν Τόν ἀποδέχομαι. Μέ λίγα λόγια , ὑπάρχει δέν ὑπάρχει, ἐγώ δέν Τόν θέλω, Τόν μισῶ τόν Θεό!!! Μέ ἐλέγχει! Μοῦ πάει κόντρα! Γι' αὐτό στήν Ἀγγλία πού δέν θρησκεύει, τά ζῶα ἔχουν δικαίωμα στήν κληρονομιά καί γίνονται μάρτυρες στούς γάμους , καθῶς καί ἀπολαμβάνουν δικαιώματα πού δέν ἔχουν συνάνθρωποί μας ἀνά τόν κόσμο! Τό σχόλιο δικό μου καί πικρόχολο ! Μακάρι οἱ Ἕλληνες, οἱ Ὀρθόδοξοι, νά γνωρίζαμε περισσότερα. Μακάρι νά βλέπαμε μόνο τό γεγονός ὅτι ὅλη ἡ ὑφήλιος, εἴτε πιστεύει εἴτε δέν πιστεύει (ὅπως λέει) , παραδέχεται τόν Χριστό ὡς ὑπαρκτό πρόσωπο πού καθόρισε τήν ἱστορία ἀπό τότε πού ἐμφανίστηκε στόν κόσμο μας, κάτι πού πάντα θά δηλώνεται στίς γενεές τῶν γενεῶν μέ τό π.Χ. καί τό μ. Χ. Ζῶ στό 2009 μ. Χ. ἤ τό γεγονός ἐκεῖνο ἔγινε τό 480 π. Χ. κ.ο.κ. Ὁ θεωρητικός ἀθεϊσμός εἶναι τόσο δογματικός πού δέν ἀφήνει περιθώρια καί ἄς κατηγορούμαστε οἱ Ὀρθόδοξοι ὅτι εἴμαστε δογματικοί. Ἀδικοῦνται οἱ ἄλλοι στήν καλύτερη περίπτωση , διότι γιά μᾶς ὑπάρχει ἡ ἐλευθερία στη σκέψη καί τό δόγμα προφυλάσσει τήν ἀλήθεια. Γι' αὐτούς ἰσχύει τό ἀρχαῖο «οὐ μέ πείσῃς, κἄν μέ πείσῃς».Ἐπιτρέψτε μου νά πῶ ὅτι ἐνῶ ὁ μεγαλύτερος ἄθεος εἶναι ὁ διάβολος μέ τό νά μήν παραδέχεται τόν Κύριο τῶν πάντων, οἱ ἄθεοι ἄνθρωποι Τόν ξεπερνοῦν , διότι δέν Τόν καταλαβαίνουν κιόλας ἤ, ἄν θέλετε, δέν κάνουν προσπάθεια νά Τόν καταλάβουν, μπροστά στόν ἀρχηγό τους διάβολο πού φρίττει καί τρέμει ἀντικρύζοντας τόν Θεό.
Πρίν τελειώσω, θά ἤθελα νά προσέξετε καί κάποια ἰδιαίτερα στοιχεῖα. Α) Τό ἀθεϊστικό κίνημα ἀπορρίπτει τόν ἀρχηγό Θεό τήν στιγμή πού βάζει ἀρχηγό ἕναν ἄνθρωπο. Β)Εἶναι μιά ξεπερασμένη ἰδέα τῆς Δύσεως πού ἀφοῦ ξεζουμίστηκε ἐκεῖ , ἔρχεται σάν μόδα στήν πατρίδα μας γιά νά τήν λουστεῖ ὁ ἀνίδεος Ἕλληνας Ὀρθόδοξος. Γ) Ἀγνοεῖ ὅτι ἡ Ἐκκλησία δέν εἶναι θρησκεία, ἀλλά ἕνα σῶμα, τό σῶμα τοῦ Χριστοῦ, Ἐκεῖνος παρατεινομένος στούς αἰῶνες , κάτι πού ἐνώνει αὐτούς πού τό ζοῦν καί τό μελετοῦν συνεχῶς. Μιά λοιπόν πού ἐρχόμαστε στήν ἑλληνική πραγματικότητα, ἄς δοῦμε σιγά σιγά πῶς βιώνει τήν ἀθεΐα ὁ Ἕλληνας ἤ, ἄν θέλετε, νά ποῦμε τίς αἰτίες καί τίς λύσεις γιά τό κίνημα τοῦ ἀθεϊσμοῦ , τή θρησκεία αὐτή πού εἶναι τῆς μόδας.
Ἑλλάδα λοιπόν: Στήν Ἑλλάδα δέ ζοῦμε πλέον μέ τόν παραδοσιακό χριστιανικό τρόπο ζωῆς, ὁπότε θεωρεῖται ξεπερασμένος καί οἱ θρησκευτικές συνήθειες εἶναι ἐν πολλοῖς δυτικοῦ τύπου. Ἐπειδή ὁ Ἕλληνας δέ ζεῖ καί δέν ξέρει, ἀπορρίπτει. Ἐπίσης, ἐπηρεάζεται πολύ ἀπό τίς in καταστάσεις. Τό νά θρησκεύεις δέν εἶναι in, ὁπότε δηλώνω ἄθεος τήν στιγμή πού πιστεύω ,διότι ἔτσι ἔχω μάθει ἀπό τό σπίτι. Τρίτο στοιχεῖο εἶναι τό βόλεμα. Ἡ θρησκεία ξεβολεύει τόν Ἕλληνα ἀπό τό φαγητό του (βλ. νηστεία), ἀπό τόν ὕπνο(βλ. ἐκκλησιασμός) , ἀπό τήν ἁμαρτία πάσηςφύσεως, ὁπότε ἄσε τώρα αὐτά νά ζήσουμε λίγα χρόνια παραπάνω. Ἀκόμη ὁ Ἕλληνας δέν ἔχει πρόγραμμα στή ζωή του καί ἐνῶ ξεκινᾶ νά κάνει κάτι, τό παρατάει συνεχῶς ἐπηρεαζόμενος ἀπό τόν ὠχαδελφισμό του.Πιό βαθιά , ἔχει συνδυάσει τήν πίστη μέ τήν δύσκολη ὥρα τοῦ πόνου καί τῆς ἀσθένειας, γι' αὐτό ἀμελεῖ διαρκῶς. Ἀκόμη πιο βαθιά, ὅταν ἡ πίστη ἐλέγχει τήν κακή συνήθεια καί τήν ἁμαρτία του, δηλώνει ἄθεος, πιστεύει κρυφά, διαλέγει τί νά πιστέψει καί θεωρεῖ δυνατό τόν ἑαυτό του γι' αὐτή του τήν ἀπόφαση. Ὑπάρχουν καί βαθύτερα αἴτια, ἀλλά ἐγώ θά ἤθελα νά μείνω στό γεγονός ὅτι ἔχει μεγάλη ἄγνοια γιά τήν πίστη του ἤ, ἄν θέλετε, γιά τό γεγονός ὅτι ὁ ἀθεϊσμός εἶναι μιά θρησκεία, διότι δέν ὑπάρχει ἄνθρωπος χωρίς Θεό.
Ἀδελφοί μου, ὁ ἀθεϊσμός δέν πέθανε , ὅπως πιστεύουν μερικοί. Λειτουργεῖ καί φουντώνει, ὅταν ἐμεῖς ἀδιαφοροῦμε.Μεγαλώνει σέ πληθυσμό ἀπό τά δικά μας λάθη. Ὅταν ὁ ἔσω ἄνθρωπος γίνεται καλύτερος, τότε ὅλα τά ἔξω καί οἱ ἄνθρωποι γύρω μας γίνονται καλύτεροι. Κανείς δέν μπορεῖ νά μᾶς βλάψει, ἄν δέ βλάψουμε τόν ἑαυτό μας. Ἐναντιωθεῖτε στήν ἄγνοια καί ὄχι στούς ἄλλους πού δηλώνουν ἄθεοι χωρίς νά ξέρουν τί εἶναι αὐτό . Τούς συνανθρώπους μας νά τούς ἀγαπήσουμε πολύ. Δέν εἴμαστε σύλλογος ἤ θρησκεία. Εἴμαστε Ἐκκλησία. Μέλη τοῦ Χριστοῦ. Ἀπορρίπτουμε τά φτιαχτά πράγματα. Δέν ἀνεχόμαστε νά μᾶς κοροϊδεύουν. Ὁ Χριστός σταυρώθηκε γιά τόν καθένα μας ξεχωριστά . Στίς ἡμέρες πού διανύουμε τίς δύσκολες , νά γίνουμε ἀληθινοί, Ὀρθόδοξοι , πιστοί. Ἔτσι νά ἀξιωθοῦμε τῆς Βασιλείας τοῦ Θεοῦ, κάτι πού εὔχομαι σέ ὅλους. ΑΜΗΝ.
(Ομιλία που εκφωνήθηκε στο Ι. Ν. Παναγίας Κοσμοσώτηρας Φερών )
ΠΗΓΗ:
http://aktines.blogspot.com/2010/02/blog-post_3015.html
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου